نام فیلم: ابلغ
کارگردان: نرگس آبیار
ژانر: دراماتیک، اجتماعی
سال تولید: 1399
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱
مدت: ۱۱۸ دقیقه
نوع فیلم: سینمایی
مخاطب: خانواده
کیفیت: mp3 128 kbps
فرمت: mp3
محصول ایران
تهیهکننده: محمدحسین قاسمی
خلاصه داستان:
راحله (الناز شاکردوست) زنی است سر به زیر و خانواده دوست، او به فکر حفظ پایههای زندگی و خانواده خود است اما به زودی ماجرایی رقم میخورد که…
بازیگران:
بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری، فاطمه کریمیان و…
نویسنده متن: زهرا محمدی
راوی: حدیث مولوی
تدوینگر: مهرزاد عربی
درباره فیلم:
فیلم سینمایی ابلق (Ablagh) فیلمی اجتماعی و درام به کارگردانی نرگس آبیار است که در سال ۱۳۹۹ ساخته و در سال ۱۴۰۱ منتشر شد؛ فیلمنامه این فیلم را نرگس آبیار و پریسا کرزیان به صورت مشترک، به رشته تحریر درآورده و تهیهکنندگی آن را نیز محمدحسین قاسمی بر عهده داشته است؛ فیلم ابلق یکی از مهمترین فیلمهای جشنواره فجر ۹۹ بود که حالا روی اکران است و توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند؛ در فیلم ابلق زنی به نام راحله با بازی الناز شاکردوست به همراه همسرش با بازی هوتن شکیبا و دختر کوچکش در یک محله در حاشیه تهران زندگی میکنند؛ شوهر خواهر او با بازی بهرام رادان فردی میباشد که یک کسب و کار خانگی را برای خانمهای محله ایجاد کرده است؛ او فردی هیز است و نگاه ناصوابی نسبت به خواهرزنش دارد؛ رفتارهای او و مزاحمتهایش برای الناز شاکردوست باعث میشود حرفهایی پشت سر او در محل ایجاد شود؛ در نهایت مشخص میشود که بهرام رادان به تمامی زنهای محل نظر نادرست داشته و تصمیم میگیرند نسبت به رفتارهای او اعتراض کنند؛ ابلق یک فیلم اجتماعی است و موضوع آن مشکلات و دغدغههای زنی است که درگیر زندگی با مردی بیمسئولیت میباشد؛ این فیلم دومین همکاری نرگس آبیار با هوتن شکیبا و الناز شاکردوست پس از شبی که ماه کامل شد است؛ نرگس آبیار ظرف ۱۰ سال و با ۴ فیلم، خود را از سطح یک کارگردان جوان و جویای نام به بالاترین سطح سینمای ایران رساند و در این میان تجربیات مختلفی را پشت سر گذاشت؛ اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند، شیار ۱۴۳، نفس و شبی که ماه کامل شد، بیشتر از آنکه به هم شبیه باشند، متفاوتاند اما در یک نکته به اشتراک میرسند: بیرحمی روانه شده از سوی راوی و خالق قصه به سمت قهرمان؛ آبیار ابایی ندارد از رنج دادن شخصیتهای قصه به شیوههای مختلف و اصولا فیلمهایش درباره به نتیجه نرسیدن مقاومت قهرمان در برابر جهان بیرحم و شکستناپذیر پیرامون اوست که نهایتا هر رویایی را به حسرت و ماتم تبدیل میکند؛ با آگاهی از این رویکرد و جهانبینی آبیار در قصهگویی و فیلمسازی، کنجکاوی پیرامون فیلم ابلق چند برابر هم میشود و باید منتظر بروز اجتنابناپذیر سنگدلی و خشونت مولف در بخشی از جهان قصهای باشیم که در حاشیه شهر تهران و با محوریت یک زن جوان اتفاق میافتد؛ همین نکته و در عین حال توانایی آبیار در پرداخت قصهها از منظر یک شخصیت زن موجب تفاوت فیلم ابلق خواهد بود، با دیگر فیلمهای مهم و پرسروصدایی که سالهای اخیر در پایین شهر و با حضور شخصیتهای فقیر و محروم ساخته شدهاند؛ نکتهای که درباره فیلم جلب توجه میکند بازیهای آن است؛ ستارههای اصلی فیلم در نقشهایی کاملا دور از آنچه قبلا از آنها دیدهاید، ظاهر شدهاند؛ فضا و مختصات نقشها به اندازهای خاص و تازه است که در تاثیرگذاری نقشآفرینیها گاه حتی ممکن است فراتر از توانایی بازیگرها و هدایت کارگردان برود؛ این مسئله به ۳ بازیگر اصلی یعنی بهران رادان، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا محدود نمیشود و به تمام بازیگران فیلم فارغ از مدت زمان حضور روی پرده قابل تعمیم است؛ فیلم ابلق پس از حضور در جشنواره فیلم فجر موفق شد برنده ۴ سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن با بازی گلاره عباسی، بهترین چهرهپردازی، بهترین جلوههای ویژه بصری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شده و نامزد دریافت ۶ جایزه دیگر نیز شود که از میان آنها میتوان به نامزدی جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن با بازی الناز شاکردوست، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین صدابردار و بهترین طراحی صحنه اشاره کرد؛ فیلم ابلق از تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ به صورت عمومی در سینماهای سراسر کشور اکران شده است؛